مقالات

منظور از مدیریت پروژه چیست و انواع مدیریت پروژه

منظور از مدیریت پروژه چیست و انواع مدیریت پروژه

زمانی که یک کسب و کار شروع به کار می‌کند، عوامل مختلفی وجود دارد که روی موفقیت آن تأثیر دارد. در مرحله‌ی اول یک کسب و کار برای موفقیت نیاز به یک مدیریت کلی درست و در مرحله‌ی بعد یک سیستم مدیریتی کامل برای هر بخش دارد. مدیریت پروژه هم یکی از همین عوامل تأثیر گذار است که اتفاقاً دارای اهمیت بسیار بالایی هم هست.

برای پاسخ به سؤال مدیریت پروژه چیست لازم است ابتدا بدانید که در واقع مدیریت پروژه یک برنامه‌ی منظم با هدف مشخص است که با توجه به محدودیت‌های موجود و منابع مالی شرکت تنظیم شده و در مدت زمانی مشخص چگونگی رسیدن به اهداف تیم را مشخص می‌کند. مدیریت پروژه به عنوان یکی از بخش‌های اصلی پنل مدیریتی سیستم آنلاین مدیریت پروژه تیمیجر باعث ایجاد نظم و موفقیت در اهداف شرکت می‌شود.

مدیریت پروژه چیست؟

مدیریت پروژه با برنامه ریزی و سازماندهی به موفقیت پروژه کمک می‌کند. المان‌های مهمی که در پاسخ به سؤال مدیریت پروژه چیست وجود دارد، مواردی مثل زمان مشخص، اهداف شرکت، برنامه ریزی و در نظر گرفتن محدودیت‌های تیم است. به همین دلیل است که درست‌ترین تعریف برای مدیریت پروژه تعریفی است که به تمام این موارد اشاره کند.

فرایندی که امور یک تیم را در یک زمان مشخص و با توجه به محدودیت‌های موجود، برای رسیدن به اهدافشان هدایت کرده و برای آن برنامه ریزی کند مدیریت پروژه نام دارد. در واقع هدف اصلی مدیریت پروژه این است که اهداف آن با اهداف مشتری هماهنگ باشد. همچنین لازم به ذکر است که برخی از این محدودیت‌های موجود ممکن است شامل مواردی مثل زمان، بودجه و کیفیت باشد.

پنل مدیریتی تیمیجر به عنوان یک پنل مدیریتی کامل که امکان کنترل شرکت از راه دور و نزدیک را به کاربران خود می‌دهد، برای موفقیت شرکت تمام امور را به هفت مرحله تقسیم کرده است. مدیران شرکت‌ها و اعضای آن با رعایت این هفت مرحله و اجرای درست آن‌ها می‌توانند به اهداف خود نزدیک شوند. در همین راستا بعد از پاسخ به سؤال مدیریت پروژه چیست خوب است بدانید که مدیریت پروژه در مرحله‌ی هفتم و آخر پنل مدیریتی تیمیجر که مدیریت کلان نام دارد قرار گرفته است.

در این بخش از مدیریت کلان یک شرکت، مدیران پروژه‌های جدیدی ایجاد می‌کنند و سپس به تحلیل و بررسی آن‌ها در سه زمان گذشته، حال و آینده می‌پردازند. با انجام این تحلیل و بررسی‌ها، اطلاعات مالی و میزان پیشرفت شرکت در دوره‌های مختلف مشخص می‌شود. همچنین داخل هر پروژه اطلاعات دقیق بسیاری وجود دارد که با بررسی دقیق‌تر آن می‌توان به آن‌ها دست پیدا کرد. برخی از این اطلاعات شامل مواردی مثل افراد مجری، بازاریابان پروژه، میزان پیشرفت کاربران، مبالغ دریافتی و باقیمانده و … می‌شود.

مدیر پروژه چه کسی است؟

علاوه بر داشتن برنامه‌ای دقیق برای مدیرت پروژه و رسیدن به اهداف مورد نظر، اجرای دقیق این برنامه هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بعد از پاسخ به سؤال مدیریت پروژه چیست نوبت به معرفی شخصی که این که این مدیریت را بر عهده دارد می‌رسد. مدیر پروژه کسی است که باید به شکلی اصولی و حرفه‌ای برنامه‌های موجود را اجرا کند. در واقع مدیران پروژه افرادی هستند که مسئول برنامه ریزی، اجرا و کنترل یک پروژه هستند.

مدیر پروژه و سرپرست یک تیم باید مهارت کافی را در زمینه‌ی شغلی خود داشته باشد تا بتواند مشکلات احتمالی سر راه را پیش بینی کرده و برای آن‌ها راه حلی پیدا کند. اشتباهاتی که مدیران پروژه‌ها انجام می‌دهند ممکن است خسارت‌های هنگفت زیادی را به جای بگذارد. بنابراین یک مدیر پروژه‌ی خوب کسی است که مهارت‌ها ارتباطی و فنی کامل داشته باشد و همچنین از تفکر انتقادی خوب بهره‌مند باشد و قابلیت مدیریت زمان و حل تعارض را نیز داشته باشد.

انواع مدیریت پروژه چیست؟

انواع مدیریت پروژه چیست؟

بعد از پاسخ به سؤال مدیریت پروژه چیست و شناخت فرد مدیر پروژه نوبت این است که با انواع مدیریت پروژه آشنا شوید. طبیعی است که کار مهمی مثل مدیریت پروژه که در انواع و اقسام کسب و کارهای بزرگ و کوچک اجرا می‌شود دارای انواع مختلفی باشد. این تنوع باعث می‌شود تا مدیر پروژه با توجه به شرایط و امکانات و محدودیت‌های موجود، بهترین روش را انتخاب کند.

هر کدام از روش‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، می‌توانند سرنوشت یک پروژه را تغییر دهند. بنابراین خیلی مهم است که در شرایط و زمان درستی از این روش‌ها استفاده شود و انتخاب و مسئولیت این موضوع نیز به عهده‌ی شخص مدیر پروژه است. بنابراین در ادامه به معرفی انواع مختلف مدیریت پروژه اشاره خواهیم کرد.

روش امانی

یکی از سخت‌ترین و پردردسرترین انواع مدیریت پروژه، روش امانی است. زیرا در این روش شخص مدیر به تنهایی تمام وظایف را بر عهده می‌گیرد. این موضوع برای پروژه‌های کوچک ممکن است سودآور و مفید باشد، اما در صورت بزرگ و پیچیده بودن پروژه ممکن است باعث خستگی مدیر و در نهایت عدم موفقیت پروژه شود.

روش سنتی

در راستای پاسخ به سؤال انواع مدیریت پروژه چیست، می‌توان به روش سنتی آن اشاره کرد. روش رایجی که در کشور ما وجود دارد همین روش سنتی مدیریت پروژه است. به این صورت که مدیر پروژه، پروژه را به بخش‌های گوناگون تقسیم کرده و هر قسمت را با توجه به هدف، بودجه، کیفیت و زمان موجود به یک شخص متخصص دیگر واگذار می‌کند. در این روش هیچ کدام از افراد تیم خسته نمی‌شوند و تنها با انجام وظایف مشخصشان به موفقیت شرکت کمک می‌کنند.

روش پیمان

یکی از کاربردی‌ترین انواع مدیریت پروژه، روش پیمان است. این روش به نوعی پیشرفته شده‌ی روش سنتی است. در واقع در روش پیمان شما می‌توانید از راحتی روش سنتی استفاده کنید و در عین حال در مدت زمان کمتر و با هزینه‌ی کمتری پروژه را مدیریت کنید. همچنین اموری مثل هماهنگی پیمانکار، مشاور و … در روش مدیریتی پیمان به شکل پیشرفته انجام می‌شود.

روش طرح و ساخت

برای دادن پاسخ کامل به سؤال انواع مدیریت پروژه چیست، باید به روش طرح ساخت نیز اشاره کرد. این روش دارای ریسک بیشتر و در عین حال راحتی بیشتری هم هست. زیرا تمام اموری مثل کنترل و نظارت بر عوامل پروژه به شرکت‌های پیمانکاری سپرده می‌شود. بنابراین برای اینکه از کیفیت نهایی پروژه مطمئن باشید بهتر است کار را به شرکت‌های پیمانکاری بسیار مطمئن و ماهر بسپارید.

روش کلید گردان

در ابتدا خوب است بداند که روش کلید گردان به نوعی زیر مجموعه‌ی روش طرح و ساخت است. زیرا در این روش مدیریتی، تنها اموری که به اختصاص دادن بودجه و پیش بینی هزینه مربوط می‌شود را شخص مدیر انجام می‌دهد و سایر کارهای پروژه را به شرکت‌های پیمانکاری می‌سپارند.

روش طرح و ساخت توأم

بعد از معرفی دو روش قبل، برای پاسخ کامل به سؤال انواع مدیریت پروژه چیست، نوبت به معرفی روش طرح و ساخت توأم می‌رسد. قبل از هر چیز خوب است بدانید که استفاده از این روش برای پروژه‌های بلند مدتی که آینده‌ی درازی در پیش دارند مناسب نیست. زیرا در روش طرح و ساخت توأم یک سوم امور توسط مدیر پروژه و دو سوم آن توسط شرکت‌های پیمانکاری انجام می‌شود. بنابراین مدیران پروژه نمی‌توانند برنامه ریزی درستی برای هزینه‌ها داشته باشند و ممکن است هزینه‌ها در آینده به شکل شفاف مشخص نباشد.

روش ساخت، بهره برداری و انتقال

آخرین روشی که برای پاسخ به سؤال انواع مدیریت پروژه چیست باید به آن اشاره کنیم، روش ساخت، بهره برداری و انتقال است. این روش هم یکی از بهترین روش‌های مدیریت پروژه است که معمولاً توسط مدیران باتجربه اجرا می‌شود.

در این روش قسمت بزرگی از هزینه‌های پروژه را شرکت یا فرد سرمایه گذار متقبل می‌شود. به عبارت دیگر در این روش یک اسپانسر وظیفه‌ی تأمین هزینه‌های عظیم پروژه را بر عهده می‌گیرد. نکته‌ی مهمی که در رابطه با این روش مدیریتی وجود دارد این است که سرمایه گذار قبل از واگذار کردن کامل سرمایه‌ی خود به پروژه از مدیران پروژه ضمانتی برای بازگشت پول خود می‌گیرد.

در آخر

مدیریت پروژه کار پیچیده‌ای است که نیاز به تخصص خاص خود را دارد. اما اگر به شکلی درست اجرا شود می‌تواند تأثیر چشمگیری روی موفقیت یک کسب و کار داشته باشد. بنابراین انتخاب یک مدیر خوب و اجرای روش مدیریتی درست جزو عواملی است که برای داشتن یک بخش مدیریت موفق در شرکت بسیار لازم است.

تمام تعریفات و نکات مهم مربوط مدیریت پروژه در قسمت‌های قبل بیان شد و به سؤال انواع مدیریت پروژه چیست هم پاسخ کاملی داده شد. مدیریت پروژه که یکی از بخش‌های اصلی پنل مدیریتی تیمیجر است از حساسیت بالایی برخوردار بوده و داشتن اطلاعات کافی در مورد آن ضروری است. همچنین خوب است بدانید که پنل مدیریتی تیمیجر به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا در هر لوکیشن و هر زمانی بتوانند با اعضای تیم خود ارتباط برقرار کرده و از برنامه‌ها و اهداف یکدیگر آگاه شده و در راستای آن قدم بردارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + یازده =